Każdy wytwórca odpadów jest zobowiązany do gospodarowania wytworzonymi przez siebie odpadami. W praktyce najczęściej oznacza to podpisanie umowy z odpowiednią firmą posiadającą pozwolenia w tym zakresie. Takie rozwiązanie jest zapewne sporym ułatwieniem. Jednak nie zapominajmy, że posiadacz odpadów (pod tym pojęciem rozumie się i wytwórcę odpadów) jest zobowiązany do powadzenia na bieżąco ewidencji odpadów oraz wynikającej z niej sprawozdawczości.
Roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach sporządza każdy wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji. Składa się je wyłącznie w formie elektronicznej, logując się na swoje indywidualne konto w BDO. Dotyczy ono roku poprzedniego. I tak w 2022 roku składamy sprawozdanie za odpady wytworzone w całym roku 2021. Termin składania do 15 marca. Należy pamiętać, że jeżeli oddajemy i ewidencjonujemy wytworzone przez nas odpady (nawet w niewielkiej ilości), to i tak obowiązek sprawozdawczy nas dotyczy. O wyjątku możemy mówić wtedy, jeżeli podmiot nie wytworzył w danym roku sprawozdawczym żadnych odpadów, wtedy przepisy nie przewidują składania tzw. ,,sprawozdania zerowego”.
Roczne sprawozdanie o wytworzonych odpadach i o gospodarowaniu odpadami sporządza każdy wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji. Zawiera ono informacje o ilościach i rodzajach odpadów ,,oddanych” w całym ubiegłym roku kalendarzowym. Wypełnia się go w oparciu o karty przekazania odpadów. W związku z wejściem w życie Bazy danych o odpadach w 2020 roku po raz pierwszy należało wysłać sprawozdanie elektronicznie przez indywidualne konto w BDO. Po przekazaniu sprawozdania - do 15 marca - należy na bieżąco śledzić status tego dokumentu w systemie.
Odpady weterynaryjne z racji swoich właściwości (część z nich zaliczana jest do odpadów zakaźnych) wymagają specyficznego obchodzenia się z nimi. Jak zatem rozumieć słowo specyficzne? W ich przypadku będzie to odpowiednia segregacja, magazynowanie, transport i utylizacja, zgodne z obowiązującymi przepisami. W przypadku odpadów weterynaryjnych istnieją pewne ograniczenia w postępowaniu z nimi dla ich wytwórców. Czy zatem będziemy mieli możliwość transportu odpadów weterynaryjnych między dwiema placówkami? Czy prawo to reguluje? I jakie są odstępstwa z tym związane?
W gabinecie weterynaryjnym jednym z rodzajów powstających odpadów są środki ochrony osobistej używane przez personel oraz właścicieli pacjentów. Zaliczamy do nich: fartuchy, rękawiczki, maski, przyłbice, czepki ochronne itp. W związku z charakterem prowadzonej działalności oraz właściwościami takich odpadów powinny one zostać zakwalifikowane jako odpady z badań, diagnozowania, leczenia i profilaktyki weterynaryjnej do podgrupy 18 02, zgodnie z katalogiem odpadów, czyli jako odpady weterynaryjne.
Roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu nimi ma obowiązek sporządzać każdy wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji. Jego wypełnienie, które w tym roku odbywa się pierwszy raz za pomocą BDO, niekiedy wiąże się z pewnymi problemami, ponieważ jednym z jego etapów jest deklaracja, czy odpady zostały wytworzone w instalacji czy poza instalacją. Jak zakwalifikować w prawidłowy sposób odpady, czy są wytworzone w instalacji czy też poza nią?
Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania nimi to zestawienie informacji o ilościach i rodzajach odpadów ,,wyprodukowanych” w całym ubiegłym roku kalendarzowym przez dany podmiot. Zgodnie z ustawą odpadach sporządza je m.in. wytwórca zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów. Ewidencję prowadzi się na bieżąco z zastosowaniem kart przekazania i kart ewidencji odpadów (w przypadku gdy mówimy o wytwórcach odpadów weterynaryjnych). Przechowywanie tej dokumentacji jest niezwykle istotne, ponieważ po pierwsze mamy taki obowiązek (dokumenty ewidencji przechowuje się przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą), po drugie to w oparciu o nie sporządzamy omawiane sprawozdanie.
Wprowadzone na początku 2020 roku zmiany w zakresie wejścia w życie Bazy danych o odpadach są swego rodzaju rewolucją w zakresie m.in. obowiązkowego wpisu do rejestru dla wytwórców odpadów (bez którego prowadzenie działalności podlegającej takiemu obowiązkowi jest niezgodne z prawem), ewidencyjności oraz sprawozdawczości. Epidemia koronawirusa doprowadziła do tego, że działalność urzędów została mocno ograniczona, co spowodowało, iż ustalone jeszcze w ubiegłych latach terminy na złożenie stosownych dokumentów ważnych z punktu widzenia przedsiębiorców gospodarujących odpadami zostały przesunięte w czasie. Z jednej strony doprowadziło to do sporego zamieszania i dezorientacji, z drugiej zaś wytwórcy odpadów zyskali więcej czasu na dopełnienie obowiązków wynikających z nowych przepisów.
Pozostałości po lekach weterynaryjnych nienadające się do wykorzystania w wyniku przeterminowania, uszkodzenia itp. zaliczane są do odpadów weterynaryjnych, zgodnie z katalogiem odpadów do podgrupy 18 02. Odpady po lekach weterynaryjnych to przede wszystkim resztki leków w blistrach, fiolkach i ampułkach. Pozostałości leków zaliczane do odpadów weterynaryjnych powstają również w wyniku stłuczenia pojemnika z lekiem bądź jego rozlania czy rozsypania. Sprawdźmy, jak należy gospodarować tego rodzaju odpadami.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip