Marketing odgrywa coraz istotniejszą rolę w funkcjonowaniu gabinetów weterynaryjnych. Stosowanie bowiem marketingu w branży weterynaryjnej pozwala poznać oczekiwania klientów, a następnie ich przyciągnąć i zatrzymać w konkretnej placówce. Stosunkowo nowym narzędziem marketingu jest e-marketing.
Wprowadzenie marketingu usług do sfery usług weterynaryjnych wydaje się od ponad dwóch dekad faktem. Czy marketing w sferze usług weterynaryjnych może być odzwierciedleniem zasad stosowanych w innych branżach? Zdrowie zwierząt, dbałość o nie jest tym samym, co zaspokajanie innych potrzeb.
Posiadanie strony internetowej jest obecnie koniecznością. To swoista wizytówka przedsiębiorstwa, na której znaleźć można informacje o usługach. Pełni także rolę wizerunkową i reklamową. Może również być jednym z elementów kluczowych dla sprzedaży usług. Chodzi o to, aby nie tylko mieć stronę internetową, ale także skutecznie ją prowadzić.
Blog firmowy pozwala lekarzowi nawiązać interakcję z właścicielem zwierzęcia, zbudować z nim trwałą relację. Dzięki temu możemy poznać oczekiwania klientów, określić, na co zwracają uwagę oraz z czym mogą mieć problemy. Umożliwi to nam lepsze dopasowania naszej oferty i naturalne umieszczenie interesujących potencjalnego klienta informacji o świadczonych przez nas usługach. To też jedna z nielicznych dozwolonych form promocji działalności lekarza weterynarii. Należy pamiętać o tym, że aby blogowanie przyniosło odpowiednie efekty, wymaga czasu oraz systematyczności.
Pozyskanie i utrzymanie klienta nie jest dziś łatwym zadaniem. Jego oczekiwania nie tylko rosną, ale i szybko się zmieniają. Decyzje klientów stanowią podstawę rozwoju każdej firmy. Zmiany zachodzące na rynku sprawiają, że lojalność klientów nie jest stałym atutem gabinetu weterynaryjnego, jest zasobem, który należy stale wzbogacać.
Strategia marketingowa to coś, od czego zaczynamy budowanie marki, powinna ją mieć każda firma, niezależnie od wielkości. To dokument, z którego wynika, jakie są nasze mocne i słabe strony, jakie cele chcemy osiągnąć oraz jak trafić do idealnych klientów. Pozwala wskazać kierunek takich działań marketingowych, które przyniosą najlepsze rezultaty. To przepustka do większej sprzedaży, większej rozpoznawalności marki itp. Istotną częścią strategii jest plan marketingowy, który określa, kiedy i w jaki sposób zrealizujemy cele założone w strategii.
Ponad 50% firm w Polsce sięga po rozwiązania, które mają zapewnić lojalność klienta, a przykładem takich rozwiązań może być wprowadzenie programów lojalnościowych. Korzysta z nich od 50 do nawet 80% Polaków, a trend wzrostowy utrzymuje się już od wielu lat. Zbudowanie dobrego programu lojalnościowego dla firm czy też dla klientów indywidualnych to ogromne wyzwanie.
Już co trzecia polska firma wskazuje, że zmaga się z malejącym poziomem lojalności swoich klientów. To coraz powszechniejszy problem, który już niedługo może doprowadzić do poważnego kryzysu lojalności i zauważalnego spadku zysków wielu dobrze prosperujących do tej pory firm, zwłaszcza że dotychczasowe metody utrzymania klienta, takie jak programy lojalnościowe, coraz częściej tracą swoją efektywność. Atrakcyjna oferta nie wystarczy, by powiększać grono nowych klientów, a starych zatrzymać na dłużej. Oprócz niej kluczem do zwiększania sprzedaży są dobry wizerunek firmy i zaufanie klientów do marki. Sprawdźmy, jak dowiedzieć się, czego potrzebują klienci i w jaki sposób im to zapewnić.
Marketingu nie można ograniczyć jedynie do działań na zewnątrz organizacji – marketingowy sposób myślenia rozpoczyna się wewnątrz firmy. Dlatego najpierw to pracownicy powinni być do tego odpowiednio przekonani.
Rozmowa z RYSZARDEM BOGUSZEWSKIM, prezesem firmy doradczo-szkoleniowej Eurocompass Sp. z o.o. w Lublinie
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip