Aby przeprowadzić akcję szczepień zakładowych należy od zainteresowanych uzyskać podstawowe dane osobowe i zgodę na ich przetwarzanie. Sprawdź jakie dane są niezbędne i pobierz wzór oświadczenia zatrudnionego w sprawie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu przeprowadzenia szczepień przeciwko COVID-19.
Pracownik placówki weterynaryjnej, który popełnił przewinienie porządkowe, musi liczyć się z możliwością nałożenia przez pracodawcę kary. Chodzi tu o upomnienie, naganę, a w skrajnych przypadkach – karę pieniężną. Przepisy gwarantują mu jednak prawo do obrony – pierwszą jej linią jest wysłuchanie, w ramach którego pracownik ma możliwość ustosunkowania się do stawianych mu zarzutów. Niestety przepisy regulujące czynność wysłuchania są mało precyzyjne. Warto zatem odwołać się do obowiązującej w tym zakresie praktyki, która nie jest kwestionowana przez organy kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy.
Trzecia fala pandemii stała się faktem, każdego dnia notujemy niechlubne rekordy, a w każdej firmie pojawiają się nowe zachorowania. Z najnowszych danych wynika, że co najmniej połowa notowanych ognisk koronawirusa to są ogniska w zakładach pracy. Powstaje więc pytanie, czy pracodawca może wejść w posiadanie informacji o zakażeniach wśród pracowników, a także osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne. Które przepisy prawa na to pozwalają?
Roczne sprawozdanie o wytworzonych odpadach i o gospodarowaniu odpadami sporządza każdy wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji. Zawiera ono informacje o ilościach i rodzajach odpadów ,,oddanych” w całym ubiegłym roku kalendarzowym. Wypełnia się go w oparciu o karty przekazania odpadów. W związku z wejściem w życie Bazy danych o odpadach w 2020 roku po raz pierwszy należało wysłać sprawozdanie elektronicznie przez indywidualne konto w BDO. Po przekazaniu sprawozdania - do 15 marca - należy na bieżąco śledzić status tego dokumentu w systemie.
Uwzględniając poziom zagrożeń zawodowych występujących w placówkach weterynaryjnych, jak również tych występujących w terenie w ramach realizowania obowiązków, nie można wykluczyć wystąpienia wypadku przy pracy. Oczywistą i najbardziej namacalną cechą takiego zdarzenia jest skutek w postaci urazu lub śmierci. Kwestia urazu bywa znaczne bardziej problematyczna niż stwierdzenie zgonu poszkodowanego, tym bardziej że przepisy powypadkowe dają więcej pytań niż odpowiedzi.
Niezależnie od tego, czy w placówce weterynaryjnej funkcjonuje służba bhp czy jej zadania realizowane są przez osobę zatrudnioną przy innej pracy, prowadzący placówkę weterynaryjną musi mieć dane w zakresie bezpieczeństwa pracy. Szczególnym rodzajem informacji, jakiej prowadzący placówkę może oczekiwać, jest okresowa analiza stanu bhp. Niestety przepisy normujące sporządzanie okresowych analiz są mało precyzyjne i nie dają tym samym odpowiedzi na praktyczne wątpliwości.
Osoby zatrudnione w placówkach weterynaryjnych powinny legitymować się nie tylko właściwymi kwalifikacjami merytorycznymi, ale również właściwym stanem zdrowia umożliwiającym bezpieczne wykonywanie pracy. Okres epidemii COVID-19 to co prawda czas zawieszenia obowiązków związanych z okresowymi badaniami lekarskimi, ale przepisy zobowiązujące do kierowania na badania wstępne oraz kontrolne cały czas obowiązują.
Zadania związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, przewidziane przez przepisy prawa, realizowane są w ramach określonej struktury administracji publicznej. W polskim porządku struktura ta tworzona jest przez organy administracji rządowej i obejmuje organy Inspekcji Weterynaryjnej, ministra właściwego do spraw rolnictwa, Radę Ministrów i wojewodów. System ten uzupełniony jest przez niektóre organy samorządu terytorialnego oraz podmioty prywatne wykonujące na zlecenie administracji pewne funkcje publiczne, jak również podmioty prywatne działające na zlecenie adresatów rozstrzygnięć administracyjnych organów władzy publicznej (najczęściej posiadaczy zwierząt).
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 11 grudnia 2020 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia, SARS-COV-2 został zakwalifikowany do trzeciej grupy zagrożeń w 4-stopniowej skali ryzyka. Co w praktyce oznacza to dla pracodawców?
Obrót produktami leczniczymi może być prowadzony tylko na zasadach określonych ustawie – Prawo farmaceutyczne. Detaliczna sprzedaż produktów leczniczych dla zwierząt poza gabinetem weterynaryjnym bez zgłoszenia wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii stanowi przestępstwo zagrożone karą grzywny. Co ważne, żadne produkty lecznicze weterynaryjne ani wydawane z przepisu lekarza, ani bez przepisu lekarza nie zostały dopuszczone do szczególnej formy sprzedaży, jaką jest sprzedaż wysyłkowa.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip