Projektowane przepisy Kodeksu pracy w zakresie wprowadzenia pracy zdalnej zawierają postanowienia, zgodnie z którymi pracodawca będzie zobowiązany do pokrywania określonych kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej. Jakie są to koszty i na jakich zasadach będą określane?
Na stronach internetowych Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej można zapoznać się z Apele Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej z 22 września 2021 r. w sprawie aktualnej sytuacji w nowej Komisji ds. Specjalizacji Lekarzy Weterynarii. Poniżej przedstawiamy ten dokument.
Od 1 stycznia 2022 r. pracownicy będą mogli korzystać ze zwolnień lekarskich, jeżeli lekarz zdiagnozuje u nich wypalenie zawodowe.
Osoby zatrudnione w placówkach weterynaryjnych wykonują swoje obowiązki w szczególnych warunkach środowiska pracy. Wymaga to znajomości ryzyka związanego z pracą, nie tylko na początku podejmowania zatrudnienia w placówce weterynaryjnej. Pracownicy muszą być bowiem zapoznawani z aktualizacjami oceny ryzyka. W praktyce mogą wystąpić wątpliwości dotyczące potwierdzeń zapoznania się pracowników z oceną ryzyka oraz jej aktualizacją.
Przez wiele lat kierowanie pracowników placówek weterynaryjnych na pracownicze badania okresowe nie budziło większych problemów. W okresie epidemii COVID-19 pojawiły się jednak przepisy modyfikujące obowiązki związane z pracowniczymi badaniami okresowymi. Jeżeli zatem nie pojawią się nadzwyczajne okoliczności, prowadzący placówkę weterynaryjną nie powinien w okresie epidemii kierować pracowników na profilaktyczne badania okresowe.
Zasadą jest, że urlop wypoczynkowy udzielany jest zgodnie z planem, a w mniejszych placówkach weterynaryjnych, w których nie działają zakładowe organizacje związkowe, urlopu udziela się w porozumieniu z pracownikami. Nie w każdym przypadku plan urlopów czy wcześniejsze uzgodnienia w zakresie terminów wykorzystania wypoczynku będą absolutnie wiążące, na wniosek pracownika istnieje bowiem możliwość przesunięcia termin urlopu.
Wraz z rozwojem świadomości prawnej klientów, a także wzrostem ich wymagań dotyczących poziomu opieki weterynaryjnej, może wzrastać liczba roszczeń kierowanych przeciwko lekarzom weterynarii i gabinetom weterynaryjnym. Właściciel będą coraz śmielej występować przeciwko służbom weterynaryjnym, skarżąc je o słuszne bądź domniemane zaniedbania i błędy w leczeniu. Mogą grozić roszczenia o wysokie kwoty odszkodowań. Jednocześnie klinikom i gabinetom weterynaryjnym może zacząć doskwierać obowiązek stawiania się ich reprezentantów w sądzie na każde wezwanie nieusatysfakcjonowanego klienta. Już teraz należy zastanowić się, jak przygotować się do nowych wyzwań.
Pracownicy placówek weterynaryjnych, w szczególności wykonujący zadania również w terenie, narażeni są na kontakt z pajęczakami – kleszczami. Pojawia się tu kluczowe pytanie – czy ukąszenie przez kleszcza zgłaszać prowadzącemu placówkę weterynaryjną lub bezpośredniemu przełożonemu? Czy istnieje wtedy podstawa do wszczęcia procedury powypadkowej, a zdarzenie może być ostatecznie kwalifikowane w kategoriach wypadku przy pracy?
Zapowiedziane w programie Polski Ład zmiany znacząco zmienią relacje na rynku pracy. Wyższa kwota wolna od podatku, brak odliczenia składki zdrowotnej, oskładkowanie umów zlecenia czy prowadzona przez ZUS automatyzacja rozliczeń istotnie wpłyną na funkcjonowanie systemu – zapowiada się rewolucja. Sprawdźmy, jakie zmiany zajdą w oskładkowaniu umów w kierunku kontraktu jednolitego.
Pozycja konkurencyjna gabinetu weterynaryjnego jest efektem podejmowanych działań oraz stosowanych narzędzi. Zacięta konkurencja, mnogość lecznic weterynaryjnych na rynku, a także często stosowany przez nowo otwartą konkurencję dumping cenowy przyczyniają się bardzo negatywnie do rozwoju branży weterynaryjnej oraz samopoczucia lekarzy weterynarii. Coraz więcej właścicieli lecznic ma przez to problemy finansowe, ponieważ konkurencja stosuje nieuczciwe zagrania.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip