Rozwój i postęp, które dokonują się na rynku usług weterynaryjnych, są związane z innowacyjnością, z nowymi technologiami oraz produktami. Trzeba jednak mieć świadomość, że z doświadczeń rynkowych wynika, iż ok. 97% nowych produktów nie odnosi sukcesu rynkowego. Co prawda nie dotyczy to w szczególności sektora usług, ale nowych produktów globalnie, to i tak te dane są na tyle niepokojące, żeby przed wprowadzeniem nowych usług sprawdzić, jakich błędów i zagrożeń unikać.
Każdy ze wskaźników finansowych spełnia swoją określoną rolę w procesie podejmowania decyzji. Prawidłowe obliczenia, zdolności interpretacyjne i wiedza ekonomiczna pozwolą na efektywne myślenie o kierunkach rozwoju nawet najmniejszej placówki weterynaryjnej. Jak zatem liczyć wskaźniki, aby mieć wyniki, które podpowiedzą, jak działać? Jak otrzymać wskaźniki bez fałszu tzw. szacunków czy podawania danych finansowych „mniej więcej”? Na pewno nie warto sięgać po te najbardziej skomplikowane, tylko po te, które na początek ułatwią bieżące administrowanie firmą i gabinetem i nakreślanie kolejnych ruchów, najczęściej związanych z cenami usług, planowaniem czasu ich trwania czy zatrudnianiem kolejnych specjalistów.
Klientami zakładów leczniczych dla zwierząt są nie tylko osoby fizyczne, ale również przedsiębiorcy, którzy znacznie częściej zamiast paragonów występują o wystawienie faktury. O tym, w jaki sposób należy zareagować na żądanie wystawienia faktury decyduje rodzaj klienta, który zgłasza lekarzowi weterynarii potrzebę jej otrzymania.
Budżet to jedno z najważniejszych narzędzi w zarządzaniu. Tworzy ramy do podejmowanych działań, uświadamia ograniczenia i nieefektywności, z jakimi wciąż boryka się każda firma. Uczy sztuki zarządzania w warunkach ograniczoności zasobów – naturalnym środowisku biznesu. Jeżeli firma nie opanuje tej umiejętności, nie przetrwa. Tematu pieniędzy unika sięjak ognia – równieżw firmach, powstaje więc pytanie, jak rozmawiaćo finansach z zespołem.
Strategia rozwoju – jej tworzenie, systematyczne wdrażanie, zarządzanie strategiczne to działania, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem kadry kierowniczej małych i średnich firm. Jak pokazują badania, przedsiębiorcy z firm tej wielkości (więc i zakłady lecznicze dla zwierząt) nie odczuwają potrzeby posiadania spisanej strategii. 15% z nich w ogóle nie planuje przyszłych działań rynkowych. Pamiętajmy jednak, że bez dobrego planu strategicznego firmom trudno jest przekształcić się w nowoczesne i konkurencyjne przedsiębiorstwa. Po stworzeniu planu działania należy przygotować procedury umożliwiające monitorowanie i modyfikowanie strategii na podstawie zmian wewnątrz firmy lub w jej otoczeniu.
Na zintegrowanym rynku europejskim jakość została uznana za wartość strategiczną, stanowiącą podstawowy element konkurencji, szczególnie istotny w przypadku złożonych, wymagających dużej wiedzy produktów i usług, o dużej wartości dodanej. Świadczenie usług weterynaryjnych jest świadczeniem usług o szczególnym znaczeniu. Dlatego zarówno z punktu widzenia klienta, jak i poziomu gabinetu weterynaryjnego celowe jest wprowadzanie systemów badania i poprawy jakości usług świadczonych przez lekarzy weterynarii. Do budowy i rozwoju jakości wykorzystuje się m.in. międzynarodowe standardy, np. System Zarządzania Jakością wg norm ISO oraz inne, techniczne specyfikacje branżowe.
Zarządzanie przez wartości polega na tym, że na podstawie misji i zasadniczych wartości firmy tworzymy wizję i strategię działania oraz kształtujemy kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Pamiętajmy, że wartości mają sens tylko wtedy, gdy są widoczne w codziennym zachowaniu pracowników firmy. Warto więc dowiedzieć się, jak zarządzać pracownikami, żeby podzielali zasadnicze wartości firmy.
W przypadku firm rodzinnych istnieje duże niebezpieczeństwo, że będzie dochodziło do konfliktów na styku życia rodzinnego i biznesu, nie zawsze łatwo jest bowiem realizować cele biznesowe w taki sposób, aby nie ucierpiała na tym relacja między najbliższymi osobami. Pojawić się może również problem sprawiedliwego wynagradzania członków rodziny, ale też pracowników spoza jej grona. Kluczową umiejętnością w biznesie rodzinnym jest wobec tego zdolność do oddzielenia sfery zawodowej od sfery prywatnej, tj. trzymania się ról zawodowych jedynie w kontekście zawodowym, a ról prywatnych – poza pracą. Sprawdźmy, na co należy zwrócić uwagę, prowadząc rodzinną praktykę weterynaryjną, jakie są jej zalety i na jakie zagrożenia trzeba zwrócić uwagę.
Zarządzanie marketingowe gabinetem weterynaryjnym stanowi wyzwanie dla niejednego menedżera. Wymaga ono bowiem nie tylko wprowadzenia odpowiednich mechanizmów i narzędzi, ale przede wszystkim zaangażowania całego zespołu w realizację wspólnego celu. To zespół stanowi o sukcesie. Działania prowadzone przez dział marketingu stanowią jedynie element systemu zarządzania. Zarządzanie marketingowe ma odzwierciedlenie zarówno w bieżącej działalności przedsiębiorstwa, systemie obsługi klientów, działaniach promocyjnych itp., jak i w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących dalszego rozwoju organizacji. Element ten jest niezwykle ważny z perspektywy działalności gabinetu weterynaryjnego, którym z samej definicji zabrania się prowadzenia działań reklamowych.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip