Budżet to jedno z najważniejszych narzędzi w zarządzaniu. Tworzy ramy do podejmowanych działań, uświadamia ograniczenia i nieefektywności, z jakimi wciąż boryka się każda firma. Uczy sztuki zarządzania w warunkach ograniczoności zasobów – naturalnym środowisku biznesu. Jeżeli firma nie opanuje tej umiejętności, nie przetrwa. Tematu pieniędzy unika sięjak ognia – równieżw firmach, powstaje więc pytanie, jak rozmawiaćo finansach z zespołem.
Strategia rozwoju – jej tworzenie, systematyczne wdrażanie, zarządzanie strategiczne to działania, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem kadry kierowniczej małych i średnich firm. Jak pokazują badania, przedsiębiorcy z firm tej wielkości (więc i zakłady lecznicze dla zwierząt) nie odczuwają potrzeby posiadania spisanej strategii. 15% z nich w ogóle nie planuje przyszłych działań rynkowych. Pamiętajmy jednak, że bez dobrego planu strategicznego firmom trudno jest przekształcić się w nowoczesne i konkurencyjne przedsiębiorstwa. Po stworzeniu planu działania należy przygotować procedury umożliwiające monitorowanie i modyfikowanie strategii na podstawie zmian wewnątrz firmy lub w jej otoczeniu.
Na zintegrowanym rynku europejskim jakość została uznana za wartość strategiczną, stanowiącą podstawowy element konkurencji, szczególnie istotny w przypadku złożonych, wymagających dużej wiedzy produktów i usług, o dużej wartości dodanej. Świadczenie usług weterynaryjnych jest świadczeniem usług o szczególnym znaczeniu. Dlatego zarówno z punktu widzenia klienta, jak i poziomu gabinetu weterynaryjnego celowe jest wprowadzanie systemów badania i poprawy jakości usług świadczonych przez lekarzy weterynarii. Do budowy i rozwoju jakości wykorzystuje się m.in. międzynarodowe standardy, np. System Zarządzania Jakością wg norm ISO oraz inne, techniczne specyfikacje branżowe.
Zarządzanie przez wartości polega na tym, że na podstawie misji i zasadniczych wartości firmy tworzymy wizję i strategię działania oraz kształtujemy kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Pamiętajmy, że wartości mają sens tylko wtedy, gdy są widoczne w codziennym zachowaniu pracowników firmy. Warto więc dowiedzieć się, jak zarządzać pracownikami, żeby podzielali zasadnicze wartości firmy.
W przypadku firm rodzinnych istnieje duże niebezpieczeństwo, że będzie dochodziło do konfliktów na styku życia rodzinnego i biznesu, nie zawsze łatwo jest bowiem realizować cele biznesowe w taki sposób, aby nie ucierpiała na tym relacja między najbliższymi osobami. Pojawić się może również problem sprawiedliwego wynagradzania członków rodziny, ale też pracowników spoza jej grona. Kluczową umiejętnością w biznesie rodzinnym jest wobec tego zdolność do oddzielenia sfery zawodowej od sfery prywatnej, tj. trzymania się ról zawodowych jedynie w kontekście zawodowym, a ról prywatnych – poza pracą. Sprawdźmy, na co należy zwrócić uwagę, prowadząc rodzinną praktykę weterynaryjną, jakie są jej zalety i na jakie zagrożenia trzeba zwrócić uwagę.
Zarządzanie marketingowe gabinetem weterynaryjnym stanowi wyzwanie dla niejednego menedżera. Wymaga ono bowiem nie tylko wprowadzenia odpowiednich mechanizmów i narzędzi, ale przede wszystkim zaangażowania całego zespołu w realizację wspólnego celu. To zespół stanowi o sukcesie. Działania prowadzone przez dział marketingu stanowią jedynie element systemu zarządzania. Zarządzanie marketingowe ma odzwierciedlenie zarówno w bieżącej działalności przedsiębiorstwa, systemie obsługi klientów, działaniach promocyjnych itp., jak i w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących dalszego rozwoju organizacji. Element ten jest niezwykle ważny z perspektywy działalności gabinetu weterynaryjnego, którym z samej definicji zabrania się prowadzenia działań reklamowych.
Różnorodnie formułowane definicje outsourcingu podkreślają, że jest to metoda, która sprowadza się do zawężenia zakresu zadań przedsiębiorstwa i powierzenia ich wykonywania partnerowi zewnętrznemu. Jednym z przykładów wykorzystania outsourcingu może być współpraca klinik weterynaryjnych z biurami rachunkowymi w zakresie prowadzenia rachunkowości i doradztwa podatkowego. Porównanie wad i zalet outsourcingu w księgowości i podatkach wskazuje, że będzie on stawał się coraz bardziej powszechny, przede wszystkim dlatego, że dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw stał się koniecznością.
Okazuje się, że bycie przedsiębiorcą nie jest tak trudne, jak początkowo mogłoby się wydawać. Wystarczy dobry plan, przemyślane działanie i konsekwencja. Warto jednak pamiętać, że nie każdy poradzi sobie z obowiązkami, z jakimi wiąże się praca na własny rachunek. Ma ona swoje wady i zalety, a samo założenie jednoosobowej działalności gospodarczej powinno być skrupulatnie przeanalizowane w odniesieniu do indywidualnej sytuacji osoby rozważającej rejestrację firmy i w oparciu o swoje oczekiwania. Prowadzenie własnej firmy nie jest łatwe i wiąże się z dużą odpowiedzialnością oraz wieloma obowiązkami, jednak korzyści płynące z tej formy zarabiania są nieocenione.
Zadania, przed którymi stoi kierownik kliniki weterynaryjnej, wymagają wysokich kwalifikacji zawodowych. Musi on nie tylko wykazywać się ponadprzeciętną wiedzą zawodową, ale również korzystać z metod zarządzania zespołem, umiejętnie motywować pracowników i dbać o kulturę organizacyjną placówki. Dlatego warto sprawdzić, na co zwrócić uwagę, aby uniknąć tych błędów.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip