Pozyskanie i utrzymanie klienta nie jest dziś łatwym zadaniem. Jego oczekiwania nie tylko rosną, ale i szybko się zmieniają. Decyzje klientów stanowią podstawę rozwoju każdej firmy. Zmiany zachodzące na rynku sprawiają, że lojalność klientów nie jest stałym atutem gabinetu weterynaryjnego, jest zasobem, który należy stale wzbogacać.
Strategia marketingowa to coś, od czego zaczynamy budowanie marki, powinna ją mieć każda firma, niezależnie od wielkości. To dokument, z którego wynika, jakie są nasze mocne i słabe strony, jakie cele chcemy osiągnąć oraz jak trafić do idealnych klientów. Pozwala wskazać kierunek takich działań marketingowych, które przyniosą najlepsze rezultaty. To przepustka do większej sprzedaży, większej rozpoznawalności marki itp. Istotną częścią strategii jest plan marketingowy, który określa, kiedy i w jaki sposób zrealizujemy cele założone w strategii.
Ponad 50% firm w Polsce sięga po rozwiązania, które mają zapewnić lojalność klienta, a przykładem takich rozwiązań może być wprowadzenie programów lojalnościowych. Korzysta z nich od 50 do nawet 80% Polaków, a trend wzrostowy utrzymuje się już od wielu lat. Zbudowanie dobrego programu lojalnościowego dla firm czy też dla klientów indywidualnych to ogromne wyzwanie.
Już co trzecia polska firma wskazuje, że zmaga się z malejącym poziomem lojalności swoich klientów. To coraz powszechniejszy problem, który już niedługo może doprowadzić do poważnego kryzysu lojalności i zauważalnego spadku zysków wielu dobrze prosperujących do tej pory firm, zwłaszcza że dotychczasowe metody utrzymania klienta, takie jak programy lojalnościowe, coraz częściej tracą swoją efektywność. Atrakcyjna oferta nie wystarczy, by powiększać grono nowych klientów, a starych zatrzymać na dłużej. Oprócz niej kluczem do zwiększania sprzedaży są dobry wizerunek firmy i zaufanie klientów do marki. Sprawdźmy, jak dowiedzieć się, czego potrzebują klienci i w jaki sposób im to zapewnić.
Marketingu nie można ograniczyć jedynie do działań na zewnątrz organizacji – marketingowy sposób myślenia rozpoczyna się wewnątrz firmy. Dlatego najpierw to pracownicy powinni być do tego odpowiednio przekonani.
Rozmowa z RYSZARDEM BOGUSZEWSKIM, prezesem firmy doradczo-szkoleniowej Eurocompass Sp. z o.o. w Lublinie
Firmy bardzo często przeprowadzają różnego rodzaju badania opinii pracowników i klientów. Zwykle są one jednym z elementów większych programów oceny satysfakcji ze świadczonych usług czy sprzedawanych produktów. Ankiety zadowolenia ze świadczenia usług stały się coraz popularniejsze również wśród lekarzy weterynarii. Możemy je przeprowadzać m.in. przed planowanymi zmianami systemu zarządzania, wdrożeniem nowych rozwiązań technologicznych, badając opinie klientów, pracowników czy partnerów handlowych. Sprawdźmy, jakie mamy do dyspozycji metody wykorzystania ankiet badawczych, a także jakich błędów unikać przy ich konstruowaniu, stosowaniu i ocenianiu.
Internet stał się nowym narzędziem marketingowym, które służy do prowadzenia dialogu w sposób interaktywny z docelowym segmentem rynku. W przypadku usług weterynaryjnych odnosi się do relacji między zakładem leczniczym dla zwierząt a jego klientami. Dzięki stronie internetowej oraz mailingowi relacje te mogą być długotrwałe. E-marketing usług weterynaryjnych jest immanentnym czynnikiem efektywnego zarządzania gabinetów i klinik. Internet jest i będzie integralną częścią otaczającej nas rzeczywistości, a liczba jego użytkowników stale wzrasta. E-marketing to wyzwanie i przyszłość dla wszystkich podmiotów weterynaryjnych. Sprawdźmy, jak skutecznie prowadzić e-marketing w zakładach leczniczych dla zwierząt.
Marka jest istotnym elementem wizerunku każdej organizacji, dotyczy to również zakładów leczniczych dla zwierząt. Wypracowanie marki w branży weterynaryjnej jest procesem długotrwałym i wieloaspektowym. W powszechnym odbiorze markowe gabinety weterynaryjne to te, które umiejętnie łączą tradycję, wiedzę i doświadczenie z nowoczesnością, zastosowaniem innowacyjnych form leczenia.
Rynek weterynaryjny w Polsce od wielu lat wymaga od właścicieli gabinetów weterynaryjnych dużej czujności w zakresie tego, czy stosowane przez nich zabiegi marketingowe są zgodne z obowiązującym prawem. Jednocześnie bardzo duża konkurencja wymaga, aby w miarę dostępnych możliwości starać się aktywnie pozyskiwać nowych klientów, czyli właścicieli czworonożnych pacjentów i ich zainteresowanie. Najważniejsze są relacje z klientami, ale bardzo istotny jest także spójny wizerunek gabinetu, ponieważ to buduje zaufanie i pozytywnie wpływa na decyzje opiekunów o skorzystaniu z usług. Poza tym powoduje, że gabinet jest widoczny i wyróżnia się na tle konkurencji.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip