W ostatnich latach rozwój mediów społecznościowych zmienił komunikację, czyniąc ją bardzo wizualną. Wiele małych gabinetów weterynaryjnych nie ma możliwości współpracy z profesjonalnym grafikiem w celu opracowania treści. Mamy do dyspozycji kilka narzędzi do tworzenia darmowych grafik online, które pozwalają uzyskać profesjonalne i atrakcyjne rezultaty. Nie trzeba posiadać szczególnych umiejętności graficznych ani instalować skomplikowanych i trudnych w obsłudze programów.
Kluczem do osiągnięcia stabilnej pozycji na rynku są klienci. Dlatego inwestycja czasu i energii w poznanie ich potrzeb i oczekiwań jest jedną z bardziej opłacalnych inwestycji. Nie ma znaczenia, czy jest to mały, lokalny gabinet weterynaryjny czy duża klinika. Dobry klient to osoba, która regularnie będzie korzystać z usług firmy. Regularne monitorowanie zadowolenia klientów, określenie jego stopnia i zmian poziomu pozwala uniknąć sytuacji, w której dotychczasowi klienci odchodzą. Ułatwia również zdobycie nowych lojalnych klientów. Możemy to osiągnąć dzięki ankiecie satysfakcji klienta.
Podtrzymanie relacji w czasach, gdy kontakt personalny jest nadal nieco ograniczony, to kluczowa kwestia w biznesie. Oprócz kontaktów telefonicznych warto postarać się o regularną komunikację z klientami za pośrednictwem newslettera. Dodatkowo może być on dobrym pretekstem do kontaktu i pomocnym narzędziem np. dzięki przekierowaniom z newslettera do konkretnych treści lub aktywności.
Lead w marketingu oznacza dane do kontaktu z osobą, która może być zainteresowana naszą ofertą, produktami i usługami, czy podjęciem współpracy. Właściciel firmy musi aktywnie działać i podejmować takie działania marketingowe, aby zdobyć jak najwięcej leadów sprzedażowych, ponieważ sama strona internetowa czy wizytówka, które nie są promowane, w dzisiejszych czasach już po prostu nie wystarczy.
Poczta elektroniczna oprócz celów informacyjnych jest niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym i efektywnym narzędziem zdobywania klienta dla gabinetu weterynaryjnego. Komunikacja e-mailowa nastawiona jest często na świadomą, nienachalną sprzedaż usług, czego wypadkową jest budowa wizerunku.
Wybierając firmę hostingową i parametry serwera, warto zwrócić uwagę na wiele detali, które mogą mieć duży wpływ na działanie strony lub poczty. Czym się kierować, wybierając optymalny ze swojej perspektywy hosting dla strony weterynaryjnej?
Nie chodzi o to, aby kopiować, lecz sprytnie podpatrywać i analizować w kontekście własnej strategii. Aby nie wypaść z obiegu, należy być na bieżąco — śledzić nowe usługi i rozwiązania innych gabinetów weterynaryjnych. Konkurencję warto zwłaszcza podglądać szczególnie w sytuacji, kiedy dopiero zaczynamy stawiać pierwsze kroki w branży. Dobrze jest uczyć się na błędach, nie tylko swoich, ale i cudzych. Szczegółowa analiza danych umożliwia zbadanie preferencji konsumentów i pozwala dostosować ofertę do ich potrzeb we właściwy sposób.
Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii dróg dotarcia do klienta jest bardzo wiele i wciąż pojawiają się nowe. Ważne, by umiejętnie z nich korzystać, a przede wszystkim kreatywnie. Czyli nie zawsze iść utartą ścieżką i poddawać się modom i trendom, ale obserwować swój rynek. Prowadzić dialog ze swoimi klientami i szukać pomysłów na wyróżnienie się. Ważne, by znaleźć kilka skutecznych kanałów dotarcia do klienta. Nie tylko na podstawie tego, co inni piszą albo tego, co jest najtańsze albo najwygodniejsze, ale na podstawie własnych doświadczeń i testów. To wymaga czasu i konsekwencji. Nie ma skutecznej drogi na skróty i nie ma złotych i uniwersalnych rozwiązań, które zawsze i szybko działają.
Zachęcanie zadowolonych klientów do dzielenia się swoimi doświadczeniami przez Internet, a zwłaszcza za pomocą social mediów, pomaga gabinetowi stworzyć bazę wirtualnych dowodów na jakość jego usług. Pozytywne opinie klientów to potężne narzędzie marketingowe. Wiele marek zaczęło traktować budowanie strategii na ich podstawie bardzo poważnie. Taka taktyka pomaga stworzyć silną i natychmiastową więź z klientami oraz przyciągnąć ich uwagę.
Do Instagrama warto podejść tak, jak do każdego innego zakresu działań dla marki – z pomysłem. Jeżeli mamy ustaloną strategię postępowania z tym kanałem, łatwiejsze będzie wymyślanie kolejnych treści i utrzymywanie spójności całego profilu na tym portalu społecznościowym. Na pewno nie warto działać na przysłowiowego czuja, ponieważ liczy się konkretna wiedza na temat social mediów, a nie intuicja.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip