Klinika weterynaryjna to miejsce, w którym kierownik nierzadko pełni równocześnie kilka ról, m.in. menedżera, stratega, planisty grafików i zakupów, specjalisty od refundacji, księgowego. Musi też sprostać oczekiwaniom właścicieli zwierząt, reagować na zmiany na rynku, poznawać nowe technologie i być na bieżąco z przepisami prawnymi. To przed nim staje najważniejsze zadanie, czyli dążenie do tego, aby zarządzana placówka dostosowywała się do zmieniających się warunków gospodarczych, prawnych czy finansowych.
Każdy praktykujący lekarz weterynarii ma swoją markę, ale tylko nieliczni nią zarządzają i to oni mają większą szansę na osiągnięcie sukcesu w biznesie. Warto zapoznać się z najważniejszymi elementami i funkcjami marki osobistej oraz zasadami jej budowania, ponieważ odpowiedni wizerunek marki może wpłynąć na sytuację gabinetu weterynaryjnego oraz nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych.
Zdobycie zaufania klienta jest jednym z największych wyzwań każdego przedsiębiorcy, również właściciela gabinetu czy kliniki. Pozyskanie nowego klienta wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Zwykle są one 5–6 razy wyższe od tych związanych z utrzymaniem obecnego, który już korzysta z naszych usług. Ponieważ statystycznie aż połowa nowych klientów rezygnuje z dalszych usług dla swojego pupila już po pierwszej wizycie, całkiem możliwe, że koszty ich pozyskania nawet się nie zwrócą. Klient, który jest zadowolony i którego oczekiwania zostały spełnione, wraca do gabinetu. Z reguły 95% osób deklarujących zadowolenie z wizyty umawia się na kolejne w tym samym gabinecie lub u tego samego lekarza. Warto więc poznać sposoby, które pomagają wzbudzić zaufanie klientów, w naszym przypadku – właścicieli zwierząt.
Aby dotrzeć do jak największej liczby klientów, właścicieli zwierząt, należy uaktywnić się w sieci, Internet jest bowiem doskonałym kanałem komunikacji marketingowej dla firm oraz ich wizytówką. Warto pamiętać, że dobry tekst reklamowy nie tylko przyciąga ruch na stronę, ale również pozytywnie wpływa na ocenę kampanii przez system AdWords. Im lepsza reklama, tym więcej osób w nią klika, dlatego wyższa jakość zwiększa prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu. Dzięki atrakcyjnym reklamom można zoptymalizować również koszty kampanii. Warto więc dowiedzieć się, w jakiś sposób uatrakcyjnić reklamę internetową, stosując odpowiednie zabiegi językowe.
Budowanie marki jest jednym z kluczowych elementów w marketingu. Marka decyduje bowiem o tym, że dana firma lub jej produkty czy usługi pozytywnie wyróżniają się od innych w świadomości klientów. Podstawy wiedzy, jak zbudować swoją pozycję na rynku, przydadzą się także gabinetom weterynaryjnym. Trzeba jednak pamiętać, że inaczej wygląda budowanie marki na wielkim, globalnym rynku, a inaczej w lokalnej społeczności. Sprawdźmy, jak globalne doświadczenia wykorzystać w codziennej praktyce gabinetu weterynaryjnego, żeby zbudować markę rozpoznawalną lokalnie.
Zarówno nowo powstałe, jak i już te istniejące na rynku gabinety i kliniki weterynaryjne dużą uwagę powinny zwrócić na analizę konkurencji. Każdy przedsiębiorca wie, że rozpoznanie rynku i jego systematyczny monitoring to podstawa planowania wszystkich strategicznych działań. Analiza konkurencji – obok charakterystyki branży i klienta – stanowi ważną część analizy rynku. Sprawdźmy, w jaki sposób monitorować działania naszych konkurentów oraz jakie korzyści może nam to przynieść.
Trudno wyobrazić sobie współczesny marketing bez budowania bazy adresowej. Dlaczego warto to robić, jakie dane warto gromadzić w bazach, jakie są podstawowe strategie budowania bazy adresowej kliniki weterynaryjnej? To tylko część z pytań, na które odpowiedzi znajdziemy w artykule.
Od narodzin Internetu minęło ponad 50 lat i chyba jedynie prawdziwi wizjonerzy mogli przewidzieć, że technologia globalnego połączenia sieci komputerowych rozwinie się tak dynamicznie. Dziś trudno wyobrazić sobie, jak wyglądałby świat bez technologii bazujących na rozwiązaniach sieciowych. Internet to nie tylko źródło wiedzy czy rozrywki, ale także niezwykle ważne narzędzie dostępne dla osób zarządzających praktyką weterynaryjną, nawet małym gabinetem. Dzięki możliwościom oferowanym w Internecie możemy rozwijać swoją działalność, zwiększając liczbę klientów i zyski z prowadzonej działalności.
Coraz więcej klinik czy gabinetów korzysta z usług ekspertów w zakresie komunikacji, rozwoju, analiz rynkowych czy strategii, ale także zatrudnia specjalistów ds. marketingu. Na co zwrócić uwagę, podejmując takie działania?
Małe firmy najczęściej nie mają zaplecza marketingowego. Nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie osoby, która będzie zajmowała się reklamą, promocją, marketingiem. Właściciel takiej firmy też zazwyczaj traktuje te kwestie po macoszemu i z doskoku. Dysponują niewielkim budżetem, a podobno im mniej pieniędzy na promocję, tym mniejsza szansa na dotarcie do klientów. Dziś możemy powiedzieć, że to mit, ponieważ dzięki łatwemu dostępowi do określonych narzędzi można prowadzić bardzo skuteczne działania marketingowe, wydając na to stosunkowo niewielkie kwoty.
Akty prawne
Wzory dokumentów
e-booki
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip